DERS VE ÇALIŞMA KİTABI CEVAPLARI

10 Temmuz 2013 Çarşamba

Edebi Akımlar Test Soruları



 Edebi Akımlar Test Soruları

1. I. Rönesansı hazırlayan sanatçılar olmuşlardır.
II. Dil, soyluların dili ve halka hitap etmekten uzaktır.
III. Sanatta yerellikten çok evrenselliği anlatmışlar­dır.
IV. Eserlerinde insanı ve onun değişmez yönlerini esas almışlardır.
Yukarıda bazı özellikleri verilen anlayış aşağıdakilerden hangisidir?
A) Hümanizm B) Romantizm C) Realizm D) Natüralizm E) Sembolizm

2. Sanatkârların büyük bir kısmı asilzade ve askerdir. Daha da önemlisi, sanatkârların önemli bir kısmı değişik sıfat veya görevlerde kralların, derebeylerin, papazların hizmetinde bulunan insanlardır. Kral ve soyluların kanatları altındaki sanatkâr, sanatını saray ortamında ve efendisinin zevki çerçevesinde şekillen­dirir.
Bu özellikler aşağıdaki akımlardan hangilerinde görülmektedir?
A) Hümanizm - Klasisizm
B) Romantizm - Realizm
C) Klasisizm - Romantizm
D) Realizm - Parnasizm
E) Natüralizm - Sembolizm

3. Şair, Fransız sembolizminden etkilenmiş olmakla bir­likte onun şiirleri daha ziyade dış hayata ilişkin göz­lemlerin, insanın iç dünyasında yarattığı izlenimleri yansıtan — (izlenimci) bir anlayışın etkilerini taşır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) romantik    B) realist
C) empresyonist         D) egzistansiyalist
E) parnasyen

4. Aşağıdakilerin hangisinde verilen bilgi ayraç için­deki akımla ilişkili değildir?
A) İnsanı bütünüyle kavrayabilmek için bilinçaltı, rüya ve hayal gücü edebiyata kaynak olmalıdır. (Sürrea­lizm)
B) Duygudan çok betimlemeye, düşünceye ve biçime önem verilir. (Parnasizm)
C) Çevrenin insan ruhu üzerindeki etkisi deneylerle or­taya konur. (Natüralizm)
D) Şiirde güzellik, anlam açıklığında değil, anlamın ka­palı olmasındadır. (Romantizm)
E) Her türlü edebi akım ve geleneğe karşı çıkıp onlar­la alay etmek benimsenmiştir. (Dadaizm)

5. Kendi silinmiyor. Bu silinmeyiş sınırlıdır kuşkusuz. Roman tekniğinin gelişmediği dönemlerde daha belir­gindi. Yazar, durup dururken öykülemeyi keser, araya kendi düşüncelerini katar ya da doğrudan okuyucusu­na seslenirdi. Neyse ki roman tekniğinin gelişmesiyle birlikte bu tutum da değişti.
Bu parçada anlatılan akım aşağıdakilerden hangi­sidir?
A) Klasisizm B) Romantizm C) Realizm
D) Natüralizm E) Sürrealizm

6. İnsani değerlerin savunulmasını esas alan; genel ola­rak insan varlığını tek ve en yüksek değer kaynağı olarak gören, bireyin yaratıcı ve ahlâki gelişiminin ras­yonel ve doğaüstü olana başvurmadan gelişebileceği­ni belirten bir edebi akımdır.
Yukarıda kısaca tanıtılan ve önemli temsilcilerin­den biri de Dante olan edebi anlayış hangisidir?
A) Klasisizm   B) Hümanizm
C) Romantizm            D) Realizm
E) Natüralizm

7. Tanzimat'ın ilk kuşağı, toplum için sanat, sanattan fayda ve güzellik bekleme düşüncesiyle —; Servet-i Fünuncular yüksek zümre için sanat yapma görüşüyle — ve sembolizmden; Fecr-i Aticiler “Sanat şahsi ve muhteremdir” görüşü ile şiirde — ve Garipçiler ilkeleri ve eserleriyle sürrealizm'den etkilenmişlerdir.
Yukarıda boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıdaki hangi akımlar getirilmelidir?
A) realizm - romantizm - sembolizm
B) romantizm - romantizm - realizm
C) romantizm - parnasizm - sembolizm
D) klasisizm - parnasizm - romantizm
E) klasisizm - parnasizm – realizm

8. Natüralizm kavramı, XIX. yy. ın ikinci yarısından iti­baren, bugün de kullandığımız manasını kazanmıştır. Bu manaya göre natüralizm; (I) ‘Sanat, tabiatın kop­yası olmalıdır." fikrini güden bakış açısı, (II) tabiatın doğal bir biçimde yapılan kopyası, (III) Descartes'in "Düşünüyorum, öyleyse varım." felsefesinin edebi kar­şılığı; (IV) sanatın gerçek konusunun doğa olduğunu, sanatçıyı ilgilendiren tek şeyin fiziksel çevrenin özel­liklerini ve davranışını gözlemlemek ve kaydetmekten ibaret olduğunu savunan görüş; (V) bilimsel zorunluluk prensibi ve deney metodunu esas alan sanat felsefesi ve edebiyat akımıdır.
Bu parçadaki numaralanmış yargıların hangisinde bir bilgi yanlışı vardır?
A)  I. B) II. C) III. D) IV. E) V.


9. -— edebiyat, kendinden önceki edebiyatın sanat anla­yışına tepki olarak doğmuştur. — edebiyatın akılcı, mantıkçı, şekilci ve kuralcı olmasına karşılık; bu ede­biyat duyguya, hayale, kişisel duygu ve maceraların anlatımına çok değer vermiştir.
Bu parçada boş bırakılan yerlere sırasıyla aşağıda- kilerden hangisi getirilmelidir?
A) Romantik - klasik
B) Klasik - romantik
C) Realist - naturalist
D) Romantik - natüralist
E) Klasik – parnasyen

10. Aşağıdakilerden hangisi klasisizmin özelliklerinden biri değildir?
A) Akıl yoluyla gerçeğin ve insan doğasının incelenme­sine önem verilmiştir.
B) Yazarların üslubu oldukça yapmacıksız ve sağlam­dır.
C) Eserlerde Yunan ve Latin edebiyatları örnek alın­mıştır.
D) Eserlerde Hristiyanlık efsaneleri ve milli tarihten alı­nan konular işlenmiştir.
E) Çoğunlukla seçkin ve olgun insanlar ele alınmış ve bunların ruh halleri incelenmiştir.

11. Bu sanatçının görme duyusu ile iç dünyası arasında­ki ilişkiye dayanan bir sanat anlayışıdır. Sanatçı için önemli olan, dış dünyanın gerçeği veya bu gerçeğin nesnel biçimde yansıtılmasından önce, bu dış gerçek­liğin sanatçı üzerinde bıraktığı izlenimlerin anlatımıdır. Bunlar Ahmet Haşim’in bazı şiirlerinde görülebilen durumlardır.
Parçada anlatılan ve temelde bir resim anlayışının edebiyata uygulanması olan akım aşağıdakilerden hangisidir?
A) Parnasizm B) Dadaizm C) Sürrealizm
D) Empresyonizm E) Fütürizm

12. Romancının gerçeği belgelere dayanarak kendisinden bir şey katmadan betimlemesi gerektiğini söyleyen Goncourt Kardeşler, bunu gerçekleştirebilmek için toplumun değişik kesimlerini gözlemlemek için Paris’in kenar semtlerine gitmiş ve oralarda çevrenin insan üzerindeki etkilerini gözlemlemiştir.
Parçada anlatılan romancı aşağıdaki akımlardan hangisine bağlı olabilir?
A)      Klasisizm B) Romantizm C) Sürrealizm D) Sembolizm E) Natüralizm

13. Aşağıdakilerin hangisi ayraç içinde verilen akımla ilgili değildir?
A) Namık Kemal, eserlerinin neredeyse tamamını bu anlayışla vermiştir. (Romantizm)
B) Günlük hayatta rastlanan gerçek olaylar ve kişiler anlatılır. (Realizm)
C) Konular milli tarih, Hristiyanlık efsanelerinden alın­mıştır. (Romantizm)
D) Boileau, Karakterler adı altında topladığı eleştirile­rini o anlayışla yazmıştır. (Sembolizm)
E) Kaynak olarak eski Yunan ve Aristo felsefesini be­nimsemişlerdir. (Hümanizm)
14. Corneille, Fransız şiirinin destanlarından başlayarak bütün aşamalarında Kendisini aramış ve sonunda gerek eski edebiyatın deneyimlerinden gerek Yunan edebiyatından gelen şeyleri La Fontaine ile Racine'e yakın bir dil, ifade ve ölçü fikrinde birleştirerek vermiş­tir.
Bu parçada adı geçen sanatçılar aşağıdaki akımlar­dan hangisine bağlıdırlar?
A) Hümanizm                   B) Klasisizm
C) Romantizm            D) Parnasizm
E) Sürrealizm

15. — temel çelişkisi insana bakış açısında düğümlenir. Çünkü insan çevrenin biçimlendirdiği bir varlıktır, çev­reden gelen etkilerin altındadır. Ne ki çevre üzerinde değiştirici, kendi yazgısını biçimlendirici bir güç taşı­maz. Toplumsal nedenselliği bir yana atar, biyolojik nedenselliğe ağırlık verir.
Parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangi­si getirilmelidir?
A)    Klasisizmin B) Romantizmin C) Realizmin D) Sürrealizmin E) Natüralizmin

16. Antik Yunan-Lâtin’e dönüş ve onu kendine örnek seç­miş; tabii olarak o sanatkâr ve eserleri dünya görüşü, konusu, biçimi, dil ve üslupları açılarından örnek alma­yı ve bir anlamda taklit etmeyi beraberinde getirmiştir.
Bu özellik aşağıdaki akımların hangilerinde görül­mektedir?
A) Hümanizm - Romantizm
B) Romantizm - Realizm
C) Klasisizm - Romantizm
D) Realizm - Natüralizm
E) Hümanizm – Klasisizm

17. —, trajediyi üç birlik kuralına uygun; yüksek ve işlen­miş, gelişmiş bir şiir diliyle, manzum olarak yazmış­lardır. Kahramanlarını yüksek zümre ve mitolojiden seçmişler; kahramanların kusursuz olmasına özen göstermişlerdir.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Romantikler B) Sembolistler C) Realistler
D) Klasikler    E) Natüralistler

18. I. Yunan ve Latin edebiyatından etkilendiler.
II. Kahramanlarını yüksek zümre arasından seçtiler.
III. Eserlerinde gelişmiş bir dil kullanmışlardır.
IV. İnsanda evrensel olan değerler üzerine yoğun­laşmışlardır.
Yukarıda bazı özellikleri verilen akım aşağıdakilerden hangisidir?
A)    Romantizm B) Realizm C) Sembolizm D) Natüralizm E) Klasisizm

19. Sözü olmayan müzik, nasıl bize bir şey anlatmaz fakat aynı zamanda sözcüklerle anlatılamayacak kadar kuv­vetli duygular verirse şiir de bir şey anlatmaktan çok bir şeyi duyurmak için söylenmelidir.
Bu düşünceleri savunan şair aşağıdaki akımlardan hangisine bağlı olabilir?
A) Sembolizm B) Romantizm C) Klasisizm
D) Sürrealizm E) Parnasizm

20. —19. yüzyılın ikinci yarısında, Fransa’da roman­tizmin aşırı duygusal, hayali ve kişisel oluşuna tepki olarak doğmuştur. Stendhal, Balzac bu anlayışın ünlü romancılarıdır.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Parnasizm B) Realizm C) Sembolizm
D) Klasisizm E) Natüralizm

21. Gerçekçiliği (realizmi), daha araştırmacı ve deneysel anlayışa taşıyan; insanı kalıtım yönüyle ele alan — takip etmiştir. Emile Zola, Alphonse Daudet, Guy de Maupassant bu akımın ünlü isimleridir.
Bu parçada boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
A) Klasisizm                     B) Sembolizm
C) Romantizm            D) Parnasizm
E) Natüralizm

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder