Cümlenin Anlamı ve Yorumu Test Soruları ve Cevapları
1.
Aşağıdaki cümlelerden hangisi kanıtlanabilirlik açısından
ötekilerden farklıdır?
A) Türkçeye yabancı
dillerden girmiş her kelimenin tarihi ve kültürel bir manası vardır.
B) Sanat eserlerinin pek
çoğu zamana ayak uyduramadığı için unutulur.
C) Planlı çalışmalar, eninde sonunda kalıcı ürünler meydana
getirirler.
D) Kültürel yozlaşmalar,
ülkenin geleneksel yapısını bozduğu için zararlıdır.
E) Dili koruyup
güzelleştirmek, her insanın görevidir.
2.
I. Israr, ilerlemenin sürekliliğini sağlayan
tek tutumdur.
II. Doğadaki her olay bir
değişim mücadelesi içinde gerçekleşir.
III. Taşı delen suyun gücü
değil, damlaların sürekliliğidir.
IV. Kendi gücünü bilen
insan, hiçbir şeyden yılmaz.
Yukarıda numaralanmış cümlelerden hangileri anlamca birbirine en
yakındır?
A) l.ve II.
B) I. ve III. C) II. ve
III D) II. ve IV. E) III. ve IV.
3.
Aşağıdaki dizelerin
hangisinde "yalnızlık" anlamı vardır?
A) Sazımızı ele alıp çalalım
Çaresiz dertlere çare bulalım
B) Gurbet elde bir silen yok
yaşımı Kendim gider katarım aşımı
C) Benim vadem senden evvel
yeterse Mezarıma çift taş dikin kırmızı
D) Kadir kıymet bilmez olmuş
her kişi Kadir kıymet bilen yere gidelim
E) Yine zindan oldu dünya başıma Sinem ateşlere
yandı, gidiyor
4.
I. Gücünü halk
şiirlerinden alan mısralarında insanı hemen sarıveren bir sıcaklık vardı,
(içtenlik)
II. Eserlerinde çevre
tasvirini süs olarak kullanmıyor, gereksiz ayrıntılara girmiyor, (sadelik)
III. Stendhal, romanı cadde
üzerinde gezdirilen bir aynaya benzetmiştir, (gerçeklik
IV. Toplumun değerlerinden
yararlanmayan sanatçı evrensel olamaz, (ulusalcılık)
V. Türkler, içinde
yaşadıkları her medeniyet çağında dili bir halı gibi işlemişlerdir, (akılcılık)
Yukarıdaki yargılardan hangisi, ayraç içindeki özellikle uyuşmamaktadır?
A) I. B)
II. C)lll. D) IV. E) V.
5.
Karışık bir taş, demir ve cam yığını bir araya geldi mi, bir
mimari eser vücuda gelmez. Yapı için elbette buna benzer malzemeye ihtiyaç
vardır; fakat —
Yukarıdaki cümlenin sonuna aşağıdakiler-den hangisi getirilirse
anlamca bir bütünlük sağlanır?
A) yapı bir çalışmanın ürünüdür.
B) mimari her şeyden önce
bir düzendir.
C) önemli olan ulaşılan
güzelliktir.
D) amaç bunlarsız bir yapı
oluşturmaktır.
E) mimari yapı zaman ister.
6.
Hiçbir zafere çiçekli yollardan gidilmez.
Aşağıdakilerden hangisi yukarıdaki cümleyle anlamca aynı
doğrultudadır?
A) Ülke yönetiminde söz
sahibi olmak için belli çileleri çekmek gerekir.
B) İnsan, sonunu
göremediği işlere girmemelidir.
C) Bir işe başlamak, o işi
bitirmektir.
D) Büyük hedefleri
olanlar, büyük sıkıntılardan geçerek başarıyı yakalar.
E) Tesadüfler, bizi hiçbir zaman başarıya ulaştırmaz. 7.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde nesnel bir yargı vardır?
A) Milli kültürümüzün
romanlarımıza yansıması, romanlarımızı uluslararası üne kavuşturacaktır.
B) Son yıllarda yaşanan pop
müzik patlamasının kökeninde önemli toplumsal sorunlar yatmaktadır.
C) Toplumsal yaşamla kişisel
zevkler arasındaki ilişki, açmazlar yaşamaya başladı.
D) Daha eserin ilk
sayfalarından itibaren dilin, bir kuyumcu titizliğiyle kullanıldığını
görüyoruz.
E) Rubai, edebiyatımıza İran
edebiyatından geçmiş, dört dizeden oluşan bir nazım biçimidir.
8.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde "yakınma,
sitem" söz konusudur?
A) Şu küçücük köyde
insanların, bir gün olsun rahat durduklarını görmedim.
B) Sizin durumunuzu, açık
söyleyeyim, çok iyi görmüyorum.
C) Bu rahatlığı, bu
ferahlığı hak ettiğimi düşünüyorum.
D) Gözlerimle görmeseydim,
çocuğun söylediklerine inanmazdım.
E) Cebi para görünce bizleri
unutacağını biliyorum.
9.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir "özeleştiri"
söz konusudur?
A) Ülke olarak, şiire
gösterdiğimiz ilgiyi, şiirle ilgili yayınlar konusunda gösteremiyoruz.
B) Türk şiiri, insanların
aşırı duyarlı olması durumunda sesini dünyaya duyurabilecektir.
C) Kişinin çok eser vermesi,
onun ideal bir sanatçı olduğunu göstermez.
D) Sanat eserlerini
değerlendirecek olan halk değil, zamandır.
E) Sanat eserlerini
anlayanların sayısı gerçekten üç beş kişiyi geçmiyor.
10.
(I) İnsan dünyaya her şey olma potansiyeli ile gelir. (II) Ama bu
potansiyelin gerçekleşmesi aileye, eğitime ve çevreye bağlıdır. (III) Çocuğun
hayatta nasıl bir performans ortaya koyacağı 6-7 yaşlarına kadar aldığı
eğitimle yakından ilgilidir. (IV) Çünkü çocukların temel karakter özellikleri
bu yaşa kadar şekillenir. (V) Bir çocuğun değişik yetenekleri bilinirse çocuk
daha iyi yönlendirilir. (VI) Bundan dolayı aile çocuğu dinlemeli, neyi sevip
sevmediğini, neyi isteyip istemediğini öğrenmelidir. Yukarıda numaralanmış
cümlelerden hangisi kendisinden sonraki cümlenin gerekçesidir?
A) I. B)ll. C) III. D) IV. E)V.
11.
Gençlerin aynada gördüklerinden daha fazlasını ihtiyarlar bir
tuğla parçasında görürler.
Aşağıdaki cümlelerden hangisi yukarıdaki cümleyle anlamca
çelişmektedir?
A) Tecrübe, insanları
yetiştiren en iyi öğretmendir.
B) Deneyim, gerçeklerin kapısını açan bir anahtardır.
C) Deneyimli insan, sadece
olayları değil olayların arkasındaki asıl nedenleri de görür.
D) Akıl yaşta değil
baştadır.
E) Deneyimlerinden
yararlanan insan, kolay kolay hata yapmaz.
12.
(I) Hollandalı yazar Harry Muliseh, güçlü kalemi ve duyarlılığıyla
ön plana çıkar. (II) Savaş yıllarını ve savaş sonrasını anlatan hatta o
yılları yeniden kurgulayan romanlarında sıra dışı bir anlatımı vardır. (III)
Türkçeye çevrilen "Suikast" romanında Naziler tarafından katledilen
bir aileyi ele almış. (IV) Bu romanı da diğerleri gibi elinize aldığınızda
bırakamayacağınız akıcılıkta. (V) Yazarın kurmacadaki ustalığı soluğunuzu romanın
sonuna kadar tutmaya sizi mecbur kılıyor. Bu parçada numaralanmış cümlelerin
hangilerinde yazarın eserlerinin içeriğinden söz edilmektedir?
A) I. ve II.
B) II. ve III. C) II. ve
IV. D) III. ve V. E) IV. ve V.
13.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde "eşitlik"
kavramı söz konusu değildir?
A) Ekmeği ortadan ikiye
ayırdı ve kardeşiyle paylaştı.
B) Yumurtanın bir yarısını
çocuğuna, diğer yarısını da kendine ayırdı.
C) Nöbet defterine herkese
ikişer saat nöbet yazıldı.
D) Maaşlar zamanı geldiğinde
aksatılmadan ödeniyordu.
E) Günün bir yarısında
uyuyor diğer yarısında çalışıyordu.
14.
(I) Gerçek dünya ile sorunları olanlar için kurmaca dünyası olan
romanın atmosferi çoğu zaman kurtuluş alanı olur. (II) Bu özgür alanda her şey
hayallerdeki gibidir. (III) Kusursuz bir birliktelikle kahramanlar kendi
zamanlarında yaşar. (IV) Artık kendini romanın ayrılmaz bir parçası sayar. (V)
Gerçek yaşamdaki problemlerinden kurtularak kurmaca roman dünyasında
özgürlüğün tadını çıkarır. Bu parçadaki numaralanmış cümlelerden hangileri
anlamca birbirine en yakındır?
A) I. ve ll. B)l.
ve V. C)ll.ve lV. D) III. ve IV. E) IV. ve V.
15.
Bir yazar şöyle diyor: "Taşlar değil, yapılan işler anıtları
oluşturur."
Bu cümlede anlatılmak istenene aşağıdaki-lerden hangisi anlamca en
yakındır?
A) Anıtın güzelliği,
heykeltıraşın ustalığındandır.
B) Heykeltıraşlık, bir taş
yığını için neyse terbiye de insan için odur.
C) Anıt, bir başarıyı
sembolize ediyorsa anlam kazanır.
D) Büyük atılımlar, ancak
birlikte çalışmayla elde edilir.
E) Somut anlatımlar, soyutun
yerini tutamaz.
16.
Aşağıdaki cümlelerin hangisinde bir "öngörü den söz edilebilir?
A) "Bu çocuktan adam
olmaz!" kestirmeciliğiyle benim eğitim anlayışım bağdaşmıyor.
B) Başladığı her işi
titizlikle ele alıp vaktinde bitirdiği için gelecekte de başarılı olacaktır.
C) Geçmişi doğruları ve
yanlışlarıyla ele alıp değerlendirmek gerekir.
D) Deneyimler arttıkça
başarının da yükseldiğini gözlemliyoruz.
E) Her gün işe geç gelen,
üstleriyle geçineme-yen kişiden ne beklersin.
17.
Aşağıdaki cümlelerin
hangisinde eylemin en az iki kere yapıldığı kesindir?
A) Yine aynı hataya düşmek
istemiyorum.
B) Konudan bir kez daha soru
çıkacağını sanmam.
C) Bu anlattıklarımı tekrar
anlatacağım.
D) Yolumun üstündeki
kitapçılara tekrar uğradım.
E) Evine gidip de adamı
rahatsız etmeyelim.
18.
(I) Bir kitabım çıktıktan sonra bir süre yazıdan uzak dururum.
(II) Sanki bütün kahramanlar, bütün o olaylar, romanın kurgusu, yaptıklarım,
yapamadıklarım ayağıma pranga olur. (III) Fena halde yorgun hissederim
kendimi. (IV) "Yine bir şeyler var mı?" diyenlere ne cevap vereceğimi
bilemem. (V) Bir roman bitince hemen diğerine başlayanlar var; ama ben
onlardan değilim, yazmaya ara veririm. Bu parçada numaralanmış cümlelerden
hangileri anlamca birbirine en yakındır?
A) I. ve II. B)l.
ve V. C) II. ve III. D) II. ve IV. E) IV. ve V.
19.
(I) Yazar, hem yazdığı türün hem de kendi yazış biçiminin gereği
olarak sessizce yapıyor işini. (II) Gürültünün gereğinden fazla olduğu edebiyat
dünyasında, uzak bir bahçeden gelen ölçülü seslerin duyulmamasına şaşmamalı.
(III) Gürültü geçer gider; fakat bahçe derinse yankısı uzun sürer. (IV) Her
zaman iyi edebiyatın tadına varmak için huzursuz eden, tedirginlik veren, iç
sıkıntısını yücelten metinler okumak zorunda olmadığımızı anımsatıyor yazar.
(V) İçinde tüm kirlerden arınılan bir bahçenin sözünü ediyor. (VI) İyi ki
onunla aynı düşleri paylaşıyorum. Yukarıda numaralanmış cümlelerden hangilerinde
olumsuz söyleyişe yer verilmemiştir?
A) I. ve II. B) I.
ve VI. C) II. ve IV. D) III. ve V. E) V. ve VI.
20.
(I) Hayatımız boyunca bağlandığımız insanlar vardır. (II) Hayatta
hiç karşılaşmadığımız halde, bu insanlar bize kırk yıllık tanıdıklarımızdan
daha yakındırlar. (III) Onlara olan gönül dostluğumuz bir ömür devam eder.
(IV) Bakarsınız bir gün sessizce öbür dünyaya göçerler; hıçkırıklar boğazınıza
düğümlenir, gözlerinizden yavaşça bir damla yaş süzülür. (V) Aranızdaki bağlar
daha da kuvvetlenir, geride kalan anıları, şiirle-ri, hikâyeleri hayatımızın
ışığı olur. Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangileri anlamca birbirine en
yakındır?
A) I. ve III. B) II.
ve III. C) II. ve IV. D) III. ve
V. E) IV. ve V.
21.
(I) Günümüzde gazetelerin çoğunda muhabirlik çoluk çocuk işi
sayılıyor. (II) Muhabirlik ile yazarlık arasında uçurumlar oluşuyor. (III)
Biraz kendini ispatlayan muhabir, kendine ya bir gazetede köşe yazarlığı ya
da televizyonda bir köşe başı buluyor. (IV) Habercilik "stajyer çocuklarla
birkaç yıllık muhabirlere kalıyor. (V) Böylece habercilik daha ucuza
getirilmiş oluyor. Yukarıdaki parçada numaralanmış cümlelerden hangileri
anlamca birbirine en yakındır?
A) I. ve II.
B) I. ve IV. C) II. ve
III. D) II. ve IV. E) IV. ve V.
22.
(I) Yaşam bitimsiz değil, mutlaka bir gün sona eriyor. (II) İşte
dün de çok önemli bir değerimizin, aydınımızın yaşamı sona erdi. (III) Üstelik
büyük bir çoğunluk bu "değer"in farkında olamadı. (IV) Ne var ki
edebiyat, kültür, felsefe çevrelerinde hep saygıyla anıldı. (V) Yapıtları,
çevirileri bana ve kültür çevrelerine hep örnek, kaynak oldu.
Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangisinde bir "sitem" sezilmektedir?
A)l. B) II. C) III. D) IV. E)V.
23.
(I) Çoğumuz o hayali kurmuşuzdur. (II) Duvarlarından mor
salkımlar uzanan, üstü gökyüzüne açılan, korunaklı küçük bir bahçenin
hayalini... (III) Bu temiz düşü gören yazarlara da gönlümüzü daha kolay
kaptırırız. (IV) Çünkü düşleri düşümüzdür. (V) Söyleyeceklerimizi daha güzel
dile getirmişlerdir. (VI) Ali Çolak'ın yeni kitabı "Bir Bahçe Düşün"
tastamam bunu yapıyor. Bu parçada numaralanmış cümlelerden hangileri "neden''
bildirmektedir?
A) I. ve II. B) II.
ve III. C) III. ve IV. D) IV. ve V. E) V. ve IV.
24.
(I) Her yıl, zebralarla antiloplar sürüler halinde büyük göçe
başlarlar. (II) Otların hâlâ taze, suların hâlâ bol olduğu bir bölgeye doğru
yola çıkarlar. (III) Afrika'nın bütün yırtıcıları da onlarla birlikte harekete
geçerler. (IV) Aslanlar, leoparlar, sırtlanlar bu büyük göçü telaşsız
yürüyüşleriyle izleyip her gün sürüden birkaç zebrayla antilopu kaparlar. (V)
Bu göçün en zor ve ürkütücü kısmı bu yırtıcıların takibi değil, hayvanların
geçmek zorunda olduğu çağıltılı ve geniş nehirlerdir.
Yukarıda numaralanmış cümlelerin hangisinde "karşılaştırma" vardır?
A)l.
B) II. C)
III. D) IV. E)V.
CEVAPLAR:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder