26 Ağustos 2013 Pazartesi

2013-2014 Ortaokul Kuran-ı Kerim Dersi Sene Başı Zümre Toplantısı

2013-2014 Ortaokul Kuran-ı Kerim Dersi 1. Dönem 1. Zümre Toplantısı
2013-2014 öğretim yılı ortaokullar Kur'an-ı Kerim dersi sene başı zümre toplantı tutanağı dosyasını sayfanın sonundaki bağlantıdan indirebilirsiniz.  Aşağıya Kuran-ı Kerim zümresi gündem maddeleri ve birkaç maddenin zümre kararları örnek olarak eklenmiştir.


GÜNDEM

1-Açılış ve yoklama
2. 1739/2842 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunun 2. 10. ve 43. Maddelerinin okunup hatırlanması ve zümre toplantılarına ilişkin yönetmelik ve genelgelerin okunması
3. Müfredat ve dersin amaçlarının gözden geçirilmesi
4. Derslerde takip edilecek eğitim ve öğretim metotları
5. Yazılı sınavların şekli, zamanı ve sayısı
6. Sözlü sınavlarda uyulacak metodun şekli
7. Ödev konularının belirlenmesi, değerlendirilmesi, zaman ve kaynaklarının tespiti
8. Yıllık ve günlük planların yapılması ve Atatürk ilke ve inkılaplarının planlara yansıtılması
9. Derslerde uygulanacak etkinliklerin belirlenmesi
10. Ders öğretimi ve başarısız öğrencilerin yetiştirilmesi için alınacak önlemlerin görüşülmesi
11. Teknolojik gelişmelerin takip edilmesi ve faydalanılması
12. Diğer zümre öğretmenleri ile işbirliği
13. Okul-veli ilişkileri ve velilerle iletişim kurulması
14. Dilek ve temenniler


GÖRÜŞMELER ve ALINAN KARARLAR

1. Zümre başkanı  ………………… 2013-2014 Öğretim yılının Milli Eğitim camiasına ve ülkemize hayırlı olması temennisiyle toplantıyı açtı. Zümre öğretmenlerinin hazır bulunduğu toplantıda gündem maddelerinin görüşülmesine geçildi. 

10, 11,12. maddelerle ilgili zümre kararları:

10. Zümre başkanı ……………… bu konuda söz alarak; başarısız öğrencilerle daha yakından ilgilenilerek, basit konularda onların bilebilecekleri sorular sorularak cevaplamaları sağlanıp, derse katkılarının ve kendilerine güvenlerinin sağlanmasının başarının artmasına katkıda bulunacağını ifade etti. Ayrıca derslere başlarken geçen konuların kısa birer tekrarının yapılmasının faydalı olacağını ifade etti. ……………….. da başarısız öğrencilerin velileriyle zaman zaman görüşülmesinin faydalı olacağını da belirtti. ………………… başarısı düşük olan öğrencilerin velileriyle irtibata geçip görüşelim, bu öğrencilerle birebir ilgilenelim, konularla ilgili ekstra görevlendirmede bulunalım, dedi. Öğrencilerin seviyelerine göre, okuma ve anlama alışkanlıklarını artırmak amacıyla kitaplar tavsiye edilmesine, konuların işlenişinde, konuların özelliğine göre anlatım, aktif metod, örnekleme, soru-cevap, uygulama, araştırma, tartışma, inceleme metotlarının yerine göre kullanılmasına, öğrenciye zaman zaman verimli ders çalışma yöntem ve teknikleri hakkında bilgi verilmesine, öğrencilerin zayıf ve yetersiz kaldığı konulara ağırlık verilerek ve gerekli tekrarlar yapılarak konunun daha iyi anlaşılmasının sağlanmasına, aile ve okul işbirliğinin sağlanmasına, sorunlu öğrencilerin velisinin mutlaka okula çağırılarak ortak çözüm yolları bulunmasına, öğrencilerin derse aktif olarak katılmalarının sağlanmasına, mümkün olduğu ölçüde öğrencilere ünite ile ilgili çalışma kâğıtları dağıtılmasına ve bulmacaların hazırlanıp öğrencilerle beraber çözülerek konunun kavratılmasına, öğrencilerin öğrenme isteklerini artırmak amacıyla zaman zaman sınıf içi yarışmalar düzenlenmesine, Kurban, Kandiller, Mübarek gün ve Geceler, Dini Günler, Peygamberimizin doğum günü gibi önemli günlerin, değişik etkinliklerle öğrencilere sunulmasına karar verildi.
……………….. Kur’an dersi önemli derstir. Bu nedenle tüm arkadaşlar bu derse çok özen göstermeli ve ortak hareket etmeliyiz, dedi. …………………….. 5. Sınıfa gelen öğrencilerin pek çoğunda Kur’an okuma becerisi ya yok ya da istenen düzeyde değil. Bu nedenle bu sınıflarda derse giren arkadaşlar daha özverili çalışmalı. Ayrıca Kur’an okuyabilen öğrenciler ile okumayanların aynı sınıfta ders görmeleri bizim işimizi zorlaştırmaktadır. Bireysel farklılıkların had safhada olduğu bu sınıflarda öğretmen arkadaşların bu durumu göz önünde bulundurmaları gerekmektedir, dedi. 5. Sınıfta zaten Kur’an okuma eğitimi ile başlandığını ancak diğer sınıflardan bu dersi seçip de Kur’an okuma bilmeyenler program gereği 5. Sınıf programının ilk ünitesiyle dersle başlanılması gerektiğini …….. belirtti. Bu nedenle Kur’an okumada yeterli seviyeye gelinceye kadar birebir ilgilenmeler yapılaması gerektiğini ilave etti. …………………… bir öğrenciyle bireysel olarak ilgilenirken diğer öğrencilerin sıkılabileceği bu nedenle bir gurupla bireysel çalışma yaparken diğer guruba mutlaka bir görev verilmelidir, dedi. ………………….. Kur’an-ı Kerim okumayı ve öğrenmeyi teşvik ve dersi sevdirmek için “Kur’an okumak, öğrenmek ve bazı sureleri okumakla” ilgili hadisler öğrencilere yazdırılarak açıklaması yapılabilir, dedi. ……………………..yüzüne ve ezber derslerinde yeri geldikçe bazı ayetlerin anlamı açıklanarak öğrenciye mesaj verilmesi çok faydalı olur, ayrıca öğrenciyi Arapça öğrenmeye sevk eder, programda olan okunması gereken meal grupları, açıklanması gereken Kur’an’a ait değerler ve dayanakları, ezberlenecek ve yorumlanacak kısa ayetler derslerde işlenecek ve öğrencilerin katılımıyla ayetlerin ve konuların yorumları yapılabilir, mümkün oldukça bu derslerin anlatımında sunular kullanılabilir, dedi. …………………. zayıf olan öğrenciler için birer tane dersi iyi olan öğrenci görevlendirilebilir. Bu sayede zayıf olan öğrencilerin durumu iyileştirilebilir, dersi iyi olan öğrencilere de sorumluluk duygusu kazandırılmış olur, dedi. …………………… derslerden fırsat buldukça ara sıra Sahabe-i Kiram’ın Kur’an aşkı, ezberlemesi ve okumasıyla meşhur olanlarının ve meşhur kıraat imamlarının hayatları kısaca anlatılabilir, dedi. …………………. derste okunacak yüzüne metinler ve ezberler mutlaka öğretmen tarafından veya CD veya kasetten öğrencilere dinletilmelidir, sonra okuyuşlarda yapılacak muhtemel hatalara dikkat çekilmelidir, birkaç öğrenciye okutularak onların hataları düzeltilmelidir, örnek okuyuşlarda mutlaka zayıf öğrencilere fırsat verilmelidir, dedi. ………………….. öğrenciler arasında sınıf içinde veya okul çapında güzel Kur’an okuma yarışmaları yapılabilir, dedi. Bu husus karara bağlandı. ……………………. öğrencilerimizle ara sıra hatim okumaları organize edip sınıfta küçük ikramlarla duasının yapılması Kur’an-ı Kerim okumaya teşvik için çok güzel olacaktır, dedi. ……………….. özellikle 5. Sınıflarda okuma ve tecvid derslerinde projeksiyon cihazı yardımıyla interaktif programlar kullanmalıyız. Bu konuda Damla Yay. Diyanet veya Akdem tarafından hazırlanan program vb. kullanılabilir, dedi. Paylaşılan bu önerilerin derslerde mümkün olduğu kadar uygulanması kararlaştırıldı.
……………………… 7 ve 8. Sınıflarda öğrencilerin düzgün seri okuyuşlarının geliştirilmesi için onlara süreli okuyuşlar yaptırılmalıdır. Örneğin bir sayfa öğretmen tarafından okunur, sonra birkaç öğrenciye örnek okuyuşlar yaptırılır, akabinde 5 dk. çalışma süresi verilir. Sonra aynı sayfa öğrencilere okutturulur. Her bir öğrencinin sayfayı okuyuş süresi not edilir. Bu çalışma tekrarlanır ve öğrencilerin gelişimleri izlenir. Yeterli seviyeye gelemeyenler için ek tedbirler alınır, öğrencilere verilecek sözlü notları buradaki seri düzgün okuyuşlar değerlendirilerek verilebilir, dedi. …………………. 5. sınıflarda harfler mahreçlerine dikkat edilerek öğretilmeli, bu konuda her bir öğrenci ile bireysel çalışma yapılmalı, telaffuzu zor olan harfler öğretilirken her bir öğrenciye bunlar gösterilmeli, harfler talim usulü ile öğretilmeli, dedi. …………………. Kur’an ve tecvid öğretiminde müfredat esas alınmalı, konular buna göre takip edilmelidir, dedi. …………………. ezber konularında koro ile çok sayıda tekrar metodu kullanılmalı, hatta ilk zamanlarda yüzünden okuma öğretilirken her bir kelime koro ile çok sayıda tekrar edilmeli, dedi. …………………….. öğrencilerin derse hazırlıklı gelmelerini sağlamak için bir sonraki dersin konusu öğrencilere hatırlatılmalı, ödev verilmeli, hatta yapılan çalışmalar zaman zaman notla değerlendirilmelidir, dedi. …………………… yüzünden okumanın geliştirilmesi için çok sayfanın değil bir sayfanın çok sayıda tekrarı yaptırılmalıdır. Bu şekilde öğrenci sayfalara aşina olacaktır. Düzenli olarak 4 yıl boyunca tekraralar yaptırılabilirse istenilen düzgün ve seri okuma seviyesi yakalanabilir, dedi. ……………………. öğrencilerin yüzünden okuma, mahreç ve tecvid gelişimleri paralel olmalı, çünkü öğrencilerin mahreçleri düzgün öğrenmeden yüzünden okuması yeterince iyi olmayacaktır veya tecvid kurallarını uygulayamadan iyi bir yüzünden okuyuş gerçekleşmeyecektir, dedi. ………………… Kur’an-ı kerim’i düzgün okumayı öğrenmenin en güzel yolu öğrencinin öğretmenini taklidiyle mümkündür. Doğru bir telaffuz “fem-i muhsin”den öğrenilir. Kur’an dersi, hoca merkezli bir derstir. Bu sebeple öğretmenin sınıfta talim üzere çok okuması ve öğrencilere de tekrar ettirmesi gerekir. Öğretmenin okuyuşunu, ağız ve dudak hareketlerini öğrenciler pür dikkat takip etmelidir. Öğretmen aynı yeri birkaç defa okumalı; öğrenci bir okuyuşta Mushaf’a ikinci okuyuşta da hocasına dikkatle bakmalı, üçüncü okumayı da kendileri yapmalıdır.  Böylece düzgün okuyuşu daha çabuk kavraması mümkün olacaktır, dedi. …………………… tecvid öğretimi ana konular altında şemalarla yapılarak öğrencinin kafasında bir bütünlük oluşturulacak şekilde yapılmalıdır. Eskilerin tecvid öğretiminde kullandığı ağır ve öğrencinin anlayamadığı tabirler kullanılmamalıdır. Her bir tecvid kuralı sebebiyle birlikte açık bir şekilde öğretilmelidir, dedi. ………………………. tecvid konuları kavram haritaları, şemalar, çalışma kağıtları ile işlenmeli, ünite sonların sınıf içinde bilgi yarışmaları yapılmalıdır, dedi. ………………………..ezberlenecek sureler öğretmen tarafından önce okunmalı, sonra koro halinde öğrencilerle birlikte okunmalı, rastgele öğrenciler seçilerek onlara okutulmalı yanlış okuyuşlar düzeltilmeli, dedi. …………………… bir ezber yöntemi de şöyle: Ezberlenecek bölüm tahtaya yazılır. Dört beş defa birlikte okuduktan sonra başından veya sonundan birer kelime silerek öğrencilerden okumaları istenir. Her okuyuşlarından sonra yazılan sure veya bölüm bitinceye kadar kelime kelime silmeye devam edilir.  Böylece daha dersteyken ezberlemelerine zemin hazırlanmış olur, dedi. Zümre öğretmenlerinin bu öneri ve tavsiyeleri ortaklaşa kararla elden geldiğince uygulanması karara bağlandı.

11. …………………… eğitim-öğretimde görselliğin çok önem kazandığı günümüzde teknolojik gelişmeleri takip edilmesi ve gerektiği kadar faydalanılması gerektiğini belirtti.

12. Diğer zümre ve branş öğretmenleri ile mutlaka işbirliği yapılmasına, dersin genel olarak değerlendirilmesi ve öğrencilerin derse daha aktif olarak katılmalarının sağlanması için gerektiğinde bir araya gelinmesine karar verildi.

13. ………………….. öğrencilere güzel ahlak ve doğru davranışlar kazandırmada okul ve ailenin birlikte hareket etmesinin çok önemli olduğu üzerinde durdu. …………………. özellikle din dersleri açısından öğrencilerin başarıları için de veli desteği ve iletişimi büyük önem arz etmektedir, dedi. ……………….. öğrencilerimizin davranış problemlerinde veya olumlu davranışlarında veli ile telefon veya yüz yüze görüşülerek desteklerinin sağlanmasının faydalı olacağını bildirdi.
 




2013-2014 ORTAOKUL KURAN-I KERİM DERSİ SENE BAŞI ZÜMRE TOPLANTI TUTANAĞI

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder