2013-2014 öğretim yılı ortaokullar Kur'an-ı Kerim dersi sene başı zümre toplantı tutanağı dosyasını sayfanın sonundaki bağlantıdan indirebilirsiniz. Aşağıya Kuran-ı Kerim zümresi gündem maddeleri ve birkaç maddenin zümre kararları örnek olarak eklenmiştir.
GÜNDEM
1-Açılış ve yoklama
2.
1739/2842 Sayılı Milli
Eğitim Temel Kanunun 2. 10. ve 43. Maddelerinin okunup hatırlanması ve
zümre toplantılarına ilişkin yönetmelik ve genelgelerin okunması
3.
Müfredat ve dersin amaçlarının gözden geçirilmesi
4.
Derslerde takip edilecek eğitim ve öğretim metotları
5.
Yazılı sınavların şekli, zamanı ve sayısı
6.
Sözlü sınavlarda uyulacak metodun şekli
7.
Ödev konularının belirlenmesi, değerlendirilmesi, zaman ve kaynaklarının
tespiti
8. Yıllık ve günlük planların yapılması ve Atatürk ilke ve
inkılaplarının planlara yansıtılması
9.
Derslerde uygulanacak etkinliklerin belirlenmesi
10. Ders öğretimi ve başarısız öğrencilerin yetiştirilmesi için
alınacak önlemlerin görüşülmesi
11. Teknolojik gelişmelerin takip edilmesi ve faydalanılması
12. Diğer zümre öğretmenleri ile işbirliği
13. Okul-veli ilişkileri ve velilerle iletişim kurulması
14. Dilek ve temenniler
GÖRÜŞMELER
ve ALINAN KARARLAR
1.
Zümre başkanı …………………
2013-2014 Öğretim yılının Milli Eğitim camiasına ve ülkemize hayırlı olması
temennisiyle toplantıyı açtı. Zümre öğretmenlerinin hazır bulunduğu toplantıda
gündem maddelerinin görüşülmesine geçildi.
10, 11,12. maddelerle ilgili zümre kararları:
10.
Zümre başkanı ……………… bu konuda söz
alarak; başarısız öğrencilerle daha yakından ilgilenilerek, basit konularda
onların bilebilecekleri sorular sorularak cevaplamaları sağlanıp, derse
katkılarının ve kendilerine güvenlerinin sağlanmasının başarının artmasına
katkıda bulunacağını ifade etti. Ayrıca derslere başlarken geçen konuların kısa
birer tekrarının yapılmasının faydalı olacağını ifade etti. ……………….. da
başarısız öğrencilerin velileriyle zaman zaman görüşülmesinin faydalı olacağını
da belirtti. ………………… başarısı düşük olan öğrencilerin velileriyle irtibata
geçip görüşelim, bu öğrencilerle birebir ilgilenelim, konularla ilgili ekstra
görevlendirmede bulunalım, dedi. Öğrencilerin seviyelerine göre, okuma ve
anlama alışkanlıklarını artırmak amacıyla kitaplar tavsiye edilmesine,
konuların işlenişinde, konuların özelliğine göre anlatım, aktif metod,
örnekleme, soru-cevap, uygulama, araştırma, tartışma, inceleme metotlarının
yerine göre kullanılmasına, öğrenciye zaman zaman verimli ders çalışma yöntem
ve teknikleri hakkında bilgi verilmesine, öğrencilerin zayıf ve yetersiz
kaldığı konulara ağırlık verilerek ve gerekli tekrarlar yapılarak konunun daha
iyi anlaşılmasının sağlanmasına, aile ve okul işbirliğinin sağlanmasına,
sorunlu öğrencilerin velisinin mutlaka okula çağırılarak ortak çözüm yolları
bulunmasına, öğrencilerin derse aktif olarak katılmalarının sağlanmasına,
mümkün olduğu ölçüde öğrencilere ünite ile ilgili çalışma kâğıtları
dağıtılmasına ve bulmacaların hazırlanıp öğrencilerle beraber çözülerek konunun
kavratılmasına, öğrencilerin öğrenme isteklerini artırmak amacıyla zaman zaman
sınıf içi yarışmalar düzenlenmesine, Kurban, Kandiller, Mübarek gün ve Geceler,
Dini Günler, Peygamberimizin doğum günü gibi önemli günlerin, değişik
etkinliklerle öğrencilere sunulmasına karar verildi.
……………….. Kur’an dersi önemli derstir. Bu
nedenle tüm arkadaşlar bu derse çok özen göstermeli ve ortak hareket etmeliyiz,
dedi. …………………….. 5. Sınıfa gelen öğrencilerin pek çoğunda Kur’an okuma becerisi
ya yok ya da istenen düzeyde değil. Bu nedenle bu sınıflarda derse giren
arkadaşlar daha özverili çalışmalı. Ayrıca Kur’an okuyabilen öğrenciler ile
okumayanların aynı sınıfta ders görmeleri bizim işimizi zorlaştırmaktadır.
Bireysel farklılıkların had safhada olduğu bu sınıflarda öğretmen arkadaşların
bu durumu göz önünde bulundurmaları gerekmektedir, dedi. 5. Sınıfta zaten
Kur’an okuma eğitimi ile başlandığını ancak diğer sınıflardan bu dersi seçip de
Kur’an okuma bilmeyenler program gereği 5. Sınıf programının ilk ünitesiyle
dersle başlanılması gerektiğini …….. belirtti. Bu nedenle Kur’an okumada
yeterli seviyeye gelinceye kadar birebir ilgilenmeler yapılaması gerektiğini
ilave etti. …………………… bir öğrenciyle bireysel olarak ilgilenirken diğer
öğrencilerin sıkılabileceği bu nedenle bir gurupla bireysel çalışma yaparken
diğer guruba mutlaka bir görev verilmelidir, dedi. ………………….. Kur’an-ı Kerim
okumayı ve öğrenmeyi teşvik ve dersi sevdirmek için “Kur’an okumak, öğrenmek ve bazı sureleri okumakla” ilgili
hadisler öğrencilere yazdırılarak açıklaması yapılabilir, dedi. ……………………..yüzüne
ve ezber derslerinde yeri geldikçe bazı
ayetlerin anlamı açıklanarak öğrenciye mesaj verilmesi çok faydalı olur,
ayrıca öğrenciyi Arapça öğrenmeye sevk eder, programda olan okunması gereken
meal grupları, açıklanması gereken Kur’an’a
ait değerler ve dayanakları, ezberlenecek ve yorumlanacak kısa ayetler
derslerde işlenecek ve öğrencilerin katılımıyla ayetlerin ve konuların
yorumları yapılabilir, mümkün oldukça bu derslerin anlatımında sunular kullanılabilir, dedi. ………………….
zayıf olan öğrenciler için birer tane
dersi iyi olan öğrenci görevlendirilebilir. Bu sayede zayıf olan öğrencilerin
durumu iyileştirilebilir, dersi iyi olan öğrencilere de sorumluluk duygusu
kazandırılmış olur, dedi. …………………… derslerden fırsat buldukça ara sıra
Sahabe-i Kiram’ın Kur’an aşkı, ezberlemesi ve okumasıyla meşhur olanlarının ve
meşhur kıraat imamlarının hayatları
kısaca anlatılabilir, dedi. …………………. derste okunacak yüzüne metinler ve
ezberler mutlaka öğretmen tarafından veya CD veya kasetten öğrencilere
dinletilmelidir, sonra okuyuşlarda yapılacak muhtemel hatalara dikkat
çekilmelidir, birkaç öğrenciye okutularak onların hataları düzeltilmelidir,
örnek okuyuşlarda mutlaka zayıf öğrencilere fırsat verilmelidir, dedi. …………………..
öğrenciler arasında sınıf içinde veya okul çapında güzel Kur’an okuma
yarışmaları yapılabilir, dedi. Bu husus karara bağlandı. …………………….
öğrencilerimizle ara sıra hatim okumaları
organize edip sınıfta küçük ikramlarla duasının yapılması Kur’an-ı Kerim
okumaya teşvik için çok güzel olacaktır, dedi. ……………….. özellikle 5. Sınıflarda
okuma ve tecvid derslerinde projeksiyon cihazı yardımıyla interaktif programlar
kullanmalıyız. Bu konuda Damla Yay. Diyanet veya Akdem tarafından hazırlanan
program vb. kullanılabilir, dedi. Paylaşılan bu önerilerin derslerde mümkün
olduğu kadar uygulanması kararlaştırıldı.
……………………… 7 ve 8. Sınıflarda
öğrencilerin düzgün seri okuyuşlarının geliştirilmesi için onlara süreli
okuyuşlar yaptırılmalıdır. Örneğin bir sayfa öğretmen tarafından okunur, sonra
birkaç öğrenciye örnek okuyuşlar yaptırılır, akabinde 5 dk. çalışma süresi
verilir. Sonra aynı sayfa öğrencilere okutturulur. Her bir öğrencinin sayfayı
okuyuş süresi not edilir. Bu çalışma tekrarlanır ve öğrencilerin gelişimleri
izlenir. Yeterli seviyeye gelemeyenler için ek tedbirler alınır, öğrencilere
verilecek sözlü notları buradaki seri düzgün okuyuşlar değerlendirilerek
verilebilir, dedi. …………………. 5. sınıflarda harfler mahreçlerine dikkat edilerek
öğretilmeli, bu konuda her bir öğrenci ile bireysel çalışma yapılmalı,
telaffuzu zor olan harfler öğretilirken her bir öğrenciye bunlar gösterilmeli,
harfler talim usulü ile öğretilmeli, dedi. …………………. Kur’an ve tecvid
öğretiminde müfredat esas alınmalı, konular buna göre takip edilmelidir, dedi. ………………….
ezber konularında koro ile çok sayıda tekrar metodu kullanılmalı, hatta ilk
zamanlarda yüzünden okuma öğretilirken her bir kelime koro ile çok sayıda tekrar
edilmeli, dedi. …………………….. öğrencilerin derse hazırlıklı gelmelerini sağlamak
için bir sonraki dersin konusu öğrencilere hatırlatılmalı, ödev verilmeli,
hatta yapılan çalışmalar zaman zaman notla değerlendirilmelidir, dedi. ……………………
yüzünden okumanın geliştirilmesi için çok sayfanın değil bir sayfanın çok
sayıda tekrarı yaptırılmalıdır. Bu şekilde öğrenci sayfalara aşina olacaktır.
Düzenli olarak 4 yıl boyunca tekraralar yaptırılabilirse istenilen düzgün ve
seri okuma seviyesi yakalanabilir, dedi. ……………………. öğrencilerin yüzünden okuma,
mahreç ve tecvid gelişimleri paralel olmalı, çünkü öğrencilerin mahreçleri
düzgün öğrenmeden yüzünden okuması yeterince iyi olmayacaktır veya tecvid
kurallarını uygulayamadan iyi bir yüzünden okuyuş gerçekleşmeyecektir, dedi. …………………
Kur’an-ı kerim’i düzgün okumayı öğrenmenin en güzel yolu öğrencinin öğretmenini
taklidiyle mümkündür. Doğru bir telaffuz “fem-i muhsin”den öğrenilir. Kur’an
dersi, hoca merkezli bir derstir. Bu sebeple öğretmenin sınıfta talim üzere çok
okuması ve öğrencilere de tekrar ettirmesi gerekir. Öğretmenin okuyuşunu, ağız ve dudak hareketlerini öğrenciler pür dikkat
takip etmelidir. Öğretmen aynı yeri birkaç defa okumalı; öğrenci bir okuyuşta Mushaf’a ikinci okuyuşta da hocasına
dikkatle bakmalı, üçüncü okumayı da kendileri yapmalıdır. Böylece düzgün okuyuşu daha çabuk kavraması
mümkün olacaktır, dedi. …………………… tecvid öğretimi ana konular altında şemalarla
yapılarak öğrencinin kafasında bir bütünlük oluşturulacak şekilde yapılmalıdır.
Eskilerin tecvid öğretiminde kullandığı ağır ve öğrencinin anlayamadığı
tabirler kullanılmamalıdır. Her bir tecvid kuralı sebebiyle birlikte açık bir
şekilde öğretilmelidir, dedi. ………………………. tecvid konuları kavram haritaları,
şemalar, çalışma kağıtları ile işlenmeli, ünite sonların sınıf içinde bilgi
yarışmaları yapılmalıdır, dedi. ………………………..ezberlenecek sureler öğretmen
tarafından önce okunmalı, sonra koro halinde öğrencilerle birlikte okunmalı,
rastgele öğrenciler seçilerek onlara okutulmalı yanlış okuyuşlar düzeltilmeli,
dedi. …………………… bir ezber yöntemi de şöyle: Ezberlenecek bölüm tahtaya yazılır.
Dört beş defa birlikte okuduktan sonra başından veya sonundan birer kelime
silerek öğrencilerden okumaları istenir. Her okuyuşlarından sonra yazılan sure
veya bölüm bitinceye kadar kelime kelime silmeye devam edilir. Böylece daha dersteyken ezberlemelerine zemin
hazırlanmış olur, dedi. Zümre öğretmenlerinin bu öneri ve tavsiyeleri ortaklaşa
kararla elden geldiğince uygulanması karara bağlandı.
11.
…………………… eğitim-öğretimde görselliğin çok önem kazandığı günümüzde teknolojik
gelişmeleri takip edilmesi ve gerektiği kadar faydalanılması gerektiğini
belirtti.
12.
Diğer zümre ve branş öğretmenleri ile mutlaka
işbirliği yapılmasına, dersin genel olarak değerlendirilmesi ve öğrencilerin
derse daha aktif olarak katılmalarının sağlanması için gerektiğinde bir araya
gelinmesine karar verildi.
13. …………………..
öğrencilere güzel ahlak ve doğru davranışlar kazandırmada okul ve ailenin
birlikte hareket etmesinin çok önemli olduğu üzerinde durdu. …………………. özellikle din dersleri açısından öğrencilerin başarıları
için de veli desteği ve iletişimi büyük önem arz etmektedir, dedi. ……………….. öğrencilerimizin davranış problemlerinde veya olumlu
davranışlarında veli ile telefon veya yüz yüze görüşülerek desteklerinin
sağlanmasının faydalı olacağını bildirdi.
2013-2014 ORTAOKUL KURAN-I KERİM DERSİ SENE BAŞI ZÜMRE TOPLANTI TUTANAĞI
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder