Sayfa 88
1. Hazırlık
bölümündeki metinlerde görülen, sevgilinin güzelliğiyle ilgili unsurlar
Dehhânî’nin şiirinde de kullanılmıştır. Bu metinlerdeki kullanım biçimlerini
karşılaştırıp birbirinden ayrılan ve örtüşen taraflarını aşağıya yazınız.
Ayrılan
tarafları :
Yunus Emre’de
ilahi aşk, Hoca Dehhani’de beşeri aşk işlenmiştir.
Yunus Emre’nin
ilahisi, Hoca Dehhani’nin “gazel”ine göre daha sadedir.
İlahide
dörtlük nazım birimi ve hece ölçüsü, gazelde ise beyit nazım birimi ve aruz
ölçüsü kullanılmıştır.
Örtüşen
tarafları :
Her ikisi de
edebi metindir.
Ahenk
unsurlarına yer verilmiş. (uyak, redif, ölçü)
2.
Okuduğunuz metinler ve bilgi birikiminizden yararlanarak İslamiyetin kabulüyle
birlikte Türk toplumunda görülen kültür farklılığını belirtiniz.
DEĞERLENDİRME
SORULARI
1. Aşağıdaki cümlelerde boş bırakılan
yerlere, verilen kelime ve kelime gruplarından uygun olanları yazınız.
“misk”, “İran”, “XIII.”, “divan edebiyatının”, “şems”,
“inci”, “Arap”, “sümbül”, “servi”, “gül”, “Yunan”, “Mısır”
• Hoca Dehhânî ....XIII.... yüzyılda ...........divan
edebiyatının............ ilk temsilcisidir.
• Şiirde sevgilinin yüzü GÜL, saçı SÜMBÜL, boyu SERVİye
benzetilmiştir.
• Divan edebiyatı ...“Arap” ve İran” edebiyatlarından etkilenmiştir.
2.
Aşağıdaki
cümlelerin karşısına yargılar doğru ise “D”, yanlış ise “Y” yazınız.
Hoca Dehhânî divan şiirinin Anadolu’daki ilk
temsilcisidir. (D )
Yunus Emre şiirlerinde didaktik bir anlatımı tercih
etmiştir. (D )
Pîr Sultan Abdal, Alevi-Bektaşi şiirinin en önemli
temsilcilerinden birisidir. ( D)
Oğuz Türkçesinin ilk ürünlerinde Arapça ve Farsça
sözcükler oldukça az kullanılmıştır. (D )
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder