12 Ağustos 2013 Pazartesi

Anlatım Bozuklukları: Özne Fazlalığı



ÖZNE FAZLALIĞINDAN KAYNAKLANAN ANLATIM BOZUKLUKLARI

Bir cümlede özne eksikliği olabileceği gibi özne fazlalığı da olabilir. Öznesi ortak olan sıralı cümlelerde ortak özne, yüklemlere anlam yönünden uygun olduğu hal­de fazladan bir öznenin daha kullanılması anlatım bozukluğu meydana getirir
Öğrenciler, kitaplarını açtı, hepsi sessiz bir şekilde okumaya başladı.
Görüldüğü üzere “öğrenciler" öznesi hem 1. yükle­me hem de 2. yükleme uymaktadır. Bu nedenle “hepsi” öznesi gereksiz kullanılmıştır. Cümle şöyle olmalıdır: “Öğrenciler, kitaplarını açtı, sessiz bir şekilde okumaya başladı.”
Aşağıda özne fazlalığından kaynaklanan anlatım bozukluğuna örnekler yer almaktadır.

Üyeler sözlerimi dinledi, herkes sonra söz istedi. (“Herkes” gereksiz kullanılmış.)
İhsan herkese yardım eder, o çok iyi bir insandır. (“O” sözcüğü gereksiz kullanılmış.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder