11 Nisan 2016 Pazartesi

2015-2016 10. Sınıf Türk Edebiyatı Nova Yayınları Ders Kitabı Cevapları Sayfa 141

10. sınıf Türk edebiyatı dersi Nova Yayınları Cevapları 141. sayfa 
Anonim Halk Edebiyatı - Maniler
1.
Keten gömlek beden dar
Beni koyup giden yâr
Sen bana kıymaz idin
Sana bir öğreten var
Anonim


2.
Gülerler
Gümüş kollar gül eller
Yiğit aşka düşünce
Söyletirler gülerler
Bahçıvanca bahtım yok
Sümbül okşar gül eller
Anonim

3.
Bahçenizde dut var mı
Havada bulut var mı
Ben yârimi kaybettim
Bulmaya umut var mı
Anonim

4.
Güldüğümü
Vardım yârin bağına
Çözülmüş gül düğümü
Felek bir sille vurdu
Şaşırdım bildüğümü
Ey felek çok mu gördün
Bir kere güldüğümü
Hakk’a geçeydi niyâz
Dilerdim öldüğümü
Anonim

5.
Böyle bağlar
Yâr başın böyle bağlar
Gül açmaz bülbül ötmez
Yıkılsın böyle bağlar
Anonim

6.
İlkbahara yaz derler
Şirin söze naz derler
Kime derdim söylesem
Bu dert sana az derler
Kendin ettin kendine
Yana yana gez derler
Anonim

7.
Dağıdır
Sayda gelmez dağıdır
Gelse yârim yanıma
Cümle gamım dağıtır
Vur külüngün Şirin’im
Sinem Ferhad dağıdır
Dilin bülbül yüzün gül
Sinen cennet bağıdır
Ak gerdanın üstüne
Siyah zülfün dağıtır
Bir kez yüzüme gülmez
Ettiği gözdağıdır
Sensiz şeker yiyemem
 Kuzum bana ağıdır
Anonim

Örneklerle Türk Şiir Bilgisi hzl.: Cem Dilçin

1. Okuduğunuz mânilerin ahenk unsurlarını (asonans, aliterasyon, kafiye, redif, ölçü söyleyiş özelliğini) belirleyerek tahtaya yazınız.
1.Mani
…dar
…yâr
… var     -ar tam kafiye
Ölçü: 7’li hece ölçüsü, durak yok
Redif yok
Aliterasyon: b,n sesleri
Sözcük tekrarı yok

2.mani
Gülerler
Gümüş kollar gül eller
Yiğit aşka düşünce
Söyletirler gülerler
Bahçıvanca bahtım yok
Sümbül okşar gül eller
Anonim

Cinaslı kafiye
Redif yok
Aliterasyon: l, g, r
Asonans: ü, e
Ölçü 7’li hece ölçüsü
Sözcük tekrarı: gül eller, gülerler

3.mani
Bahçenizde dut var mı
Havada bulut var mı
Ben yârimi kaybettim
Bulmaya umut var mı
Anonim

-ut tam kafiye
Refif: var mı
Ölçü: 7’li hece ölçüsü
Aliterason: b,t
Asonans: u
Sözcük tekrarı: var mı


2. Yukarıdaki mânilerin hangisinde cinaslı ifadeler kullanılmıştır? Bunların şiire kattığı değer nedir?
2.manide cinaslı ifadeler kullanılmıştır.
gül eller – gülerler

4.manide cinaslı ifadeler vardır. (gül düğümü – güldüğümü
5.manide “bağlar” sözcüğüyle cinas yapılmıştır.

3. a) Okuduğunuz mânilerde ses ve anlam kaynaşmasından oluşan birimleri belirleyiniz. Bunla­ra ne ad verildiğini söyleyiniz.

Maniler genellikle tek dörtlükten oluşur. Dört dizeden fazla maniler de örnek olarak verilmiştir. Dört dizeden fazla olan manilere artık mani veya yedekli mani denir.

b) Mânilerde bir müzikalite sezdiniz mi? Sizce bazıları bestelenmiş olabilir mi? Belirtiniz.

Manilerde müzikalite vardır. Birçok mani bestelenmiştir.

4. Okuduğunuz mânilerde bütün mısraların anlam yönünden bir değeri var mıdır? Doldurma di­yebileceğiniz mısralar hangileridir? Belirtiniz.

Genellikle manilerin ilk iki dizesi doldurma dizelerdir. Asıl anlatılmak istenen düşünce son iki dizede yer alır.(3,4. dizelerde)

5. Okuduğunuz mânilerde asıl duygu ve düşünceler hangi mısralarda ifade edilmiştir? Açıklayınız.

Manilerde asıl duygu ve düşünceler son iki mısrada verilir.

6. Okuduğunuz mânilerin temasını söyleyiniz ve mânileri yorumlayınız.

1.mani: sevgiliden yakınma
2.mani: aşk
3.mani: sevgiliyi arayış
4.mani: bahtsızlık
5. mani: ortamın beğenilmemesi, ortamdan şikayet
6.mani: keder, dert



7. Mânilerdeki deyimlere ve mecazlı ifadelere örnekler veriniz. Mânilerin dil ve anlatım özellikleri­ni belirtiniz.

Manilerde sade bir dil kullanılmıştır. Mecazlı ifadeler, deyimler kullanılmıştır.

Kıymak, aşka düşmek, feleğin sille vurması… gibi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder